Interaction strategies in wiki forums for content development on its pages: analysis of a university's experience

Authors

  • María Isabel Salinas Pontificia Universidad Católica Argentina "Santa María de los Buenos Aires" Departamento de Educación

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.37

Keywords:

Wiki, Interacción, Página web, Foro de discusión, Aprendizaje colaborativo

Abstract

This paper describes a higher education collaborative learning experience supported on wikis and developed between pairs of students. From a quantitative and qualitative approach, it analyzes the level of use given to the wiki forums by students and the characteristics of the interactions generated in those spaces in terms of number of messages, audiences and subject treated. From this basis, it points out a series of interaction strategies used by the students that took part in the experience, in order to build content on the wiki pages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bradley, L.; Lindström, B.; Rystedt, H. y Vigmo, S. (2010). "Language learning in a wiki: Student contributions in a web based learning environment". Themes in Science and Technology Education, 3, 1-2. [Consulta: 09-04-13].

http://earthlab.uoi.gr/theste/index.php/theste/article/view/51

Cataldi, Z. y Cabero Almenara, J. (2006). "Los aportes de la tecnología informática al aprendizaje grupal interactivo: la resolución de problemas a través de foro de discusión y de chat". Píxel Bit. Revista de Medios y Educación, 27. [Consulta: 29-03-13].

http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n27/n27art/art2709.htm

Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, M. (2007). "La interacción en el aprendizaje en red: uso de herramientas, elementos de análisis y posibilidades educativas". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10, 2. [Consulta: 29-03-13].

http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/volumendiez/la-interaccion.pdf

Elgort, I.; Smith, A. G. y Toland, J. (2008). "Is wiki an effective platform for group course work?". Australasian Journal of Educational Technology, 24, 2. [Consulta: 10-04-13].

http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/elgort.pdf

Faigley, L. y Witte, S. (1981). "Analyzing Revision". College Composition and Communication, 32, 4. [Consulta: 29-05-13].

http://www.cwrl.utexas.edu/~faigley/work/analyzing.pdf

Fainholc, B. (1999). La interactividad en la educación a distancia. Quilmes: Paidós.

Gros, B. y Silva, J. (2006). "El problema del análisis de las discusiones asincrónicas en el aprendizaje colaborativo mediado". RED. Revista de Educación a Distancia, 16. [Consulta: 31-03-13].

http://www.um.es/ead/red/16/gros.pdf

Huang, W. D. (2010). "A Case Study of Wikis' Effects on Online Transactional Interactions". Journal of Online Learning and Teaching, 6-1. [Consulta: 9-04-13].

http://jolt.merlot.org/vol6no1/huang_0310.pdf

Pérez i Garcias, A. (2002). "Elementos para el análisis de la interacción educativa en los nuevos entornos de aprendizaje". Píxel Bit. Revista de Medios y Educación, 19. [Consulta: 3-04-13].

http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n19/n19art/art1904.htm

Stokes, H. (2004). "La interactividad en la educación a distancia: evaluación de comunidades de aprendizaje". RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10, 2. [Consulta: 30-03-13].

http://www.utpl.edu.ec/ried/images/pdfs/vol7-1-2/la_interactividad.pdf

Published

20-09-2013

How to Cite

Salinas, M. I. (2013). Interaction strategies in wiki forums for content development on its pages: analysis of a university’s experience. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (45), a244. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.37