Using Web 2.0 tools for innovative practice in early childhood education. A case study of action research
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.60Keywords:
educación infantil, innovación, proyectos didácticos, herramientas 2.0, competencia digitalAbstract
Case study on the use of Web 2.0 tools in the Early Childhood classroom. As target was raised to know the effectiveness of these tools, and therefore of ICT in learning children of Early Childhood and how they provide a set of guidelines on how to innovate. The intervention model is based on action research, and therefore in the qualitative paradigm. The rubric was the instrument used for data collection. The model on pretest-posttest. From the above analysis, we present a project for the development of ICT practices in the classroom, describing the steps, actions and mechanisms for review and improvement.
Funding
Grupo de Investigación "Ciberimaginario" de la Universidad de Castilla-La Mancha
Downloads
References
Al-Alwani, A. (2005). Barriers to Integrating Information Technology in Saudi Arabia Science Education. Doctoral dissertation the University of Kansas, Kansas.
Álvarez, S. (2010). Uso de contenidos educativos digitales a través de sistemas de gestión del aprendizaje (LMS) y su repercusión en el acto didáctico comunicativo. Madrid: Icono 14.
Area, M. (2010). El proceso de Integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. En: Revista de Educación, nº. 352, págs. 77-97.
Barberà, E. & De Martín, E. (2009). Portfolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje. Barcelona: Editorial UOC.
BECTA, A review of the research literature on Barriers to the uptake of ict by teachersa. http://goo.gl/0nMbE (2004).
Beane, J.A. (2005). A Reason to Teach: Creating Classrooms of Dignity and Hope by James. Portsmouth: Heinemann.
Cabero, J. (2011). Los retos de la integrtación de las TICs en los procesos educativos. Límites y posibilidades. En: Perspectiva Educacional, Vol. 49, nº 1, págs. 32-61.
Cohen; L.; Manion, L. & Morrison, K. (1994). En: Research Methods in Education. Londres: Routledge.
Cuban, L. (1993). Computers meet classroom: classroom meet. En: Teachers College Record, Vol. 95, nº 2, págs. 185-210.
Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? En: Educational Technology Research and Development, nº 53(4), págs. 25-39.
Lara, T. (2012). Mobile Learning en OEI. (http://www.youtube.com/watch?v=WoEcWQDwOpU)
Márques, P. (2005). Cambios en los centros; construyendo la escuela del futuro. (dewey.uab.es/pmarques/perfiles.htm)
Márques, P. (2008). La Escuela del 2015. Las Competencias TIC del docente. (dewey.uab.es/pmarques)
Pablos; J.; Colás, P. & González, T. (2010). Factores facilitadores de la innovación con TIC en los Centros Escolares. Un análisis comparativo entre diferentes políticas educativas autonómicas. En: Revista de Educación nº 352, págs. 23-51.
Rosario, J. (2005). La Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC). Su uso como herramienta para el fortalecimiento y el desarrollo de la Educación Virtual. Disponible en el archivo del Observatorio para la CiberSociedad (http://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n8a6.pdf)
Sancho, J.M. & Alonso, C. (coords.) (2011). Cuatro casos, cuatro historias de uso educativo de las TIC. Universidad de Barcelona: Esbrina-Recerca: Disponible en: http://goo.gl/hb6zKR
Sigalés, C.; Mominó, J.M. & Meneses, J. (2005). TIC e innovación en la educación escolar española. Estado y perspectivas. En: Telos, nº. 78. (2005).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)