ESTIMATION OF DIGITAL SKILLS WITH EDUCATIONAL PURPOSE OF STUDENTS FROM TWO MEXICAN PUBLIC UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.57.673Keywords:
Digital Skills, educational skills, digital competenceAbstract
This article presents the findings of the digital skills level for educational purposes of university students at two Mexican regions. The digital skill is perceived as set of skills for ICT management. A survey was used organized into four dimensions: information management, communication, organization and portable technology. The instrument consisted of 30 items (Cronbach's alpha of 0.94). The participants were 531; 357 belonged to the North region and 174 to the South region. The results show that the average level of digital skill was 3.23 (scale 0-4). Significant differences (p<0.05) were found between both groups in 18 out of 30 items. No significant relation was presented between the skill level and the grade point average. A fine level of digital skill is expected to improve the conditions for supporting the educational process of the student.
Funding
Universidad Autonoma de Baja California
Downloads
References
Aguilar, J. L., Ramírez, A. y López, R. (2014). Literacidad digital académica de los estudiantes universitarios: un estudio de caso. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, (11), 123-146. Recuperado de: http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reidrevista/n11/REID11art7.pdf
Cabero, A. J., Llorente C. M. del C., Leal, F. y Andrés, L. F. (2009). La alfabetización digital de los alumnos universitarios mexicanos: una investigación en la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Enseñanza & Teaching, 27(1) 41-59 Recuperado de: http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/79276
Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M., y Picci, P. (2011). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on Italian teenagers. Computers & Education, 58(2), 797–807. Recuperado de: http://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.004
Cantillo, C. V., Roura, M. R., y Sánchez, A. P. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital Magazine, (147), 1–21. Recuperado de: http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf
Carrera, F., Vaquero, E., & Balsells, M. (2011). Instrumento de Evaluación de competencias digitales para adolescentes en riesgo social. EDUTEC-E. Revista Electrónica de Tecnología Educativa(35), 1-25
Casillas, A. M.A., Ramírez, M.A. y Ortiz, M.V. (2014). El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. En Alberto Ramírez Martinell y M.A. Casillas
Crovi, D. (2011). El uso y apropiación educativa de las TIC. Jóvenes universitarios y telefonía celular. Revista Mexicana de Comunicación, 18–20.
Crovi, D. D., Garay, C. L. M., López, G. R., & Portillo, S. M. (2011). Uso y apropiación de la telefonía móvil. Opiniones de jóvenes universitarios de la UNAM, la UACM y la UPN. Revista Derecho a Comunicar, 3, 54-73.
Duart, J. M., Gil, M., Pujol, M., & Castaño, J. (2008). La universidad en la sociedad red: usos de Internet en educación superior. Barcelona: Editorial Ariel.
Durall, E. G., Gros, B. S., Maina, M. F., Johnson, L., y Adams, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Un análisis Regional del Informe Horizon de la NMC y la UOC. Recuperado de: http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/17021
Fombona, C.J. y Pascual, S.M. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación en la docencia universitaria. estudio de casos en la universidad nacional autónoma de México (UNAM). Educación XXI, 14(2), 79-110. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70618742004
Kukulska-Hulme, A. y Traxler, J. (2007). Mobile teaching and learning. En Agnes Kukulska-Hulme y John Traxler (Eds.), Mobile Learning. A Handbook for educators and trainers. Abingdon, Oxon: Routledge Taylor & Francis Group.
López, N., Lugo, M. T., y Toranzos, L. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina, 2014: políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Recuperado de: http://dide.minedu.gob.pe/xmlui/handle/123456789/3455
Moguel, M. S. y Alonzo, R. D. (2009). Dimensiones del aprendizaje y el uso de las TIC'S: El caso de la Universidad Autónoma de Campeche, México. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12(1), 195-211. Recuperado de: http://ried.utpl.edu.ec/es/dimensiones-tics
Mon, F. E. y Cervera, M. G. (2013). Competencia digital en la educación superior: instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10(3), 29-43. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/823/82329477003.pdf
Ministerio de Educación (2013) Matriz de Habilidades TIC para el aprendizaje Gobierno de Chile, publicado por ENLACES Centro de educación y tecnología. Recuperado de: http://www.eduteka.org/pdfdir/CHILE_Matriz_Habilidades_TIC_para_el_Aprendizaje.pdf
Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.). New York: McGraw-Hill.
Organista-Sandoval, J., Serrano-Santoyo, A., McAnally, L. y Lavigne, G. (2013). Apropiación y usos educativos del celular por estudiantes y docentes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 138-152.
Organista-Sandoval, J. y Serrano-Santoyo, A. (oct 2014-Marzo 2015). Aspectos de posesión, permisos y usos educativos de dispositivos portátiles durante el trayecto de primaria a universidad. Revista Apertura, 6(2). pp. 1-18. Recuperado de:
Ramírez, A., y Casillas, M. A. (2014). Háblame de TIC: tecnología digital en la educación superior. Córdoba: Editorial Brujas. Recuperado de: http://alltitles.ebrary.com/Doc?id=10890027
Ramos, A.I., Herrera, J.A. y Ramírez, M.S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de caso. Revista Comunicar, No. 34, pp. 201-209.
Torres, G.C. (2011). Uso de las TIC en un programa educativo de la Universidad Veracruzana, México. Revista Actualidad Investigativas en Educación, 11, número especial, 1-22. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10235
Vivancos, J. (2013). Educación en la sociedad digital, El futuro de la educación y las TIC. Padres y Maestros, Publicación de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Pontificia Comillas, Madrid, 351, 22-25. Recuperado de: https://revistas.upcomillas.es/index.php/index/search/search
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)