Review of the implementation of flipped classroom in the core subjects of 4 year in eso (obligatory secondary education)
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.733Keywords:
Flipped classroom, technology innovation, ICT, new methodologies, master classAbstract
This study examines, with a mixed methodology, using qualitative and quantitative data, if the incorporation of Flipped Classroom, improves, opposite to the traditional class, the results obtained in the core subjects in the Community.
This research has been carried out in the three lines of 4 year in ESO (Obligatory Secondary Education), to 47 students in a state- subsidized school in Valencia, trying to improve the benefits in the motivation, in the interest, and in the academic results of the student with the implementation of the Information and Communication Technologies (ICT) as an essential tool in the teaching-learning process.
Downloads
References
Adell, J. (1997). "Tendencias de educación en la Sociedad de las tecnologies de la información". EDUTEC: Revista electrónica de Tecnología Educativa, nº 7, noviembre de 1997. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/documentos/1997/tendencias.html.
Ali, R., Ghazi, S. R., Shahzad, S., & Khan, H. N. (2010). The Impact of Brain Base...ng HIGH school teaching.pdf.
Baker, J. W. (2000) The "classroom flip": Using web course management tools to become the guide by the side. 11th International Conference on College Teaching and Learning, Jacksonville, Florida, United States.
Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. En Digital literacies: Concepts, policies and practices. (pp. 17-32). New York: Peter Lang.
Bergmann, J., y Sams, A. (2011). How the flipped classroom is radically transforming learning. The Daily Riff. Recuperado de http://www.thedailyriff.com/articles/how-the-flipped-classroom-is-radically-transforming-learning-536.php
Bergmann, J., y Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. (First.). United States of America: International Society for Technology in Education.
Bort, J., y Pons, L. (2014). Flipped Classroom al laboratori. Ciències: Revista Del Professorat de Ciències de Primària i Secundària, 27. Recuperado de: http://www.raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/275746
Calvillo, A. J. (2014). El modelo Flipped Learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria: una investigación-acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid, España.
Coll, C. y Martí, E. (2001). La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar (pp. 623-655). Madrid: Alianza.
Creswell, J. (2008, febrer). Mixed Methods Research: State of the Art (Power Point Presentation). University of Michigan. Recuperado de sitemaker.umich.edu/creswell.workshop/files/creswell_lecture_slides.ppt
Day, J. y Foley, J. (2006). Evaluating Web Lectures: A Case Study from HCI. Conferencia presentada en Conference on Human Factors in Computing Systems, Montreal, Quebec, Canadà. Recuperado de: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1125493
Expósito, J. y Manzano, B. (2012) Escuela TIC 2.0: aprendizaje del alumnado de primaria en contextos educativos y socio familiares. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (45). Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec45/escuela_TIC_aprendizaje_contexto_educativo_socio-familiar.html
Flumerfelt, S., y Green, G. (2013). Using Lean in the Flipped Classroom for At Risk Students. Educational Technology & Society, 16, 356–366.
Gallego, M.J., Gámiz, V., y Gutiérrez, E. (2010). "El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar" EDUTEC, Revista de Tecnología Educativa, (34). Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec34/pdf/Edutec-e_n34_Gallego_Gamiz_Gutierrez.pdf
García Aretio, L. (2013). Flipped Classroom, ¿b-learning o EaD? Contextos Universitarios Mediados. Núm. 13,9. ISSN: 2340-552x.
Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer.
Gisbert, M. (2001). Nuevos roles para el profesorado en entornos digitales. En J. Salinas, y A. Batista. (Coord.). Didáctica y Tecnología Educativa para una Universidad en un Mundo Digital (pp. 65-85). Panamá: Universidad de Panamá. Facultad de Ciencias de la Educación.
Gisbert, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. En: Acción Pedagógica, 11(1), p.51-52. Venezuela: Universidad de los Andes. Recuperado de: http://www.comunidadandina.org/bda/docs/VE-EDU-0008.pdf
Gisbert, M. y Esteve, F. (2011) "Digital Learners: La competencia digital de los estudiantes universitarios". La Cuestión Universitaria, (7), pp.48-59. ISSN: 1988-236x.
Lage, M., Platt, G. y Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A
gateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic
Education, 31(1), 30-43. Recuperado de:
http://www.academia.edu/340051/Inverting_the_Classroom_A_Gateway_to
_Creating_An_Inclusive_Learning_EnvironmentLeicht, R. M., Zappe, S. E.,
Leicht, R., Zappe, S., Litzinger, T., & Messner, J. (2012). Employing the Classroom Flip to Move 'Lecture'Out of the Classroom. Journal of Applications and Practices in Engineering Education, 3(1), 19-31.
Mateo, J., y Vidal, M. C. (2000). Mètodes d'investigació en educació. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Mazur, E. (1996). Peer Instruction: A User's Manual. AddisonWesley, 1996.
Morales, M., Trujillo, J.M. y Raso, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (40). doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Oblinger, D.G. y Oblinger, J. L. (2005). Educating the net generation. Educase.
Pedró, F. (2009). New millennium leaners in higher education:evidence and policy implications. París: Centre for Educational Research and Innovation (CERI). OECD.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. En The Horizon, 9.
Strayer, J. (2007). The effects of the classroom flip on the learning
environment: A comparison of learning activity in a traditional classroom
and a flip classroom that used an intelligent tutoring system. Electronic
Thesis or Dissertation. The Ohio State University, Columbus. Recuperado
de: http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=osu1189523914
Tapscott, D. (1998). Growing up digital: The rise of the net generation. New York: McGraw-Hill.
Toppo, G. (2011, 7 de octubre). 'Flipped' classrooms take advantage of
technology. [USA Today]. Recuperado de:
Tourón, J., Santiago, R. y Díez, A. (2014). The Flipped Classroom. Cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. España: Digital-text.
Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Education Next, 12(1).
UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: Ediciones UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)