Growing the PLE: a strategy for integration of learning in the university

Authors

  • Victoria I. Marín Universitat de les Illes Balears (UIB)
  • Alexandra Lizana Universitat de les Illes Balears (UIB)
  • Jesús Salinas Universitat de les Illes Balears (UIB)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.127

Keywords:

entornos personales de aprendizaje (PLE), estrategias metodológicas, tecnología educativa, entornos virtuales

Abstract

In this paper we present the final results of a study that aims to develop students' personal learning environment (PLE), as well as to positively influence in their learning. For this purpose, a methodological strategy for integrating formal and informal learning environments was incorporated. Participants in this study were students of the Degree in Education at the University of the Balearic Islands (Spain). We evaluated the results through a final questionnaire and interviews to students, as well as through the analysis of the PLE maps produced by them. The results are oriented towards a positive assessment of the strategy and the incipient growth of the students' PLE.

Funding

Ministerio de Educación y Ciencia

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADELL, J., & CASTAÑEDA, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig Vila & M. Fiorucci (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l'innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell'informazione e della Comunicaziones e l'interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil - Roma TRE Università degli studi. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/17247

DE BENITO, B., LIZANA, A., & SALINAS, J. (2011). Evolution of the construction of Personal Learning Environments for students of pedagogy. The PLE Conference 2011. Southampton, UK. Extraído de http://journal.webscience.org/649/

FIEDLER, S., & PATA, K. (2009). Distributed learning environments and social software: In search for a framework of design. In Social Computing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 403–416). USA: IGI Global. doi:10.4018/978-1-60566-984-7.ch028

HILZENSAUER, W., & SCHAFFERT, S. (2008). On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects. Elearning Papers, 9. Extraído de http://www.elearningpapers.eu/en/elearning_papers

MARÍN, V. I. (2013). Estrategias metodológicas para el uso de espacios compartidos de conocimiento. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 143-149). Alcoy: Marfil. 143-149. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30419/1/capitulo81.pdf

MARÍN, V. I., LIZANA, A., & SALINAS, J. (2013). Estudio inicial sobre la percepción del propio PLE por alumnos de grado en pedagogía. XVI Congreso EDUTEC 2013 "Educación y tecnología: una oportunidad para impulsar el desarrollo". San José, Costa Rica.

MARÍN, V. I., SALINAS, J., & DE BENITO, B. (2013). Research results of two Personal Learning Environments experiments in a higher education institution. Interactive Learning Environments, (Special Issue: LMS – Evolving from Silos to Structures). Doi:10.1080/10494820.2013.788031

MARÍN, V. I., SALINAS, J., & DE BENITO, B. (2012). Using SymbalooEDU as a PLE Organizer in Higher Education. The PLE Conference 2012. Aveiro, Portugal. Extraído de http://revistas.ua.pt/index.php/ple/article/view/1427

SALINAS, J. (1999). Enseñanza flexible, aprendizaje abierto. Las redes como herramienta para la formación. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 10. http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec10/revelec10.html

SALINAS, J. (2013). Enseñanza Flexible y Aprendizaje Abierto, Fundamentos clave de los PLEs. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 53-70). Alcoy: Marfil. Extraído de http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30410/1/capitulo3.pdf

SALINAS, J., MARÍN, V. I., & ESCANDELL, C. (en prensa). Exploring the possibilities of an Institutional PLE in higher education: Integration of a VLE and an E-Portfolios System. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments.

WHEELER, S. (2009). It's Personal: Learning Spaces, Learning Webs. Blog entry in Learning with "e"s. Extraído de http://steve-wheeler.blogspot.com.es/2009/10/its-personal-learning-spaces-learning.html

Published

24-01-2014

How to Cite

Marín, V. I., Lizana, A., & Salinas, J. (2014). Growing the PLE: a strategy for integration of learning in the university. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (47), a262. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.127

Most read articles by the same author(s)