Editorial: Hospitalary pedagogy and ICT: flexible, inclusive and solidary education for the improvement of the quality of life
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2201Keywords:
Pedagogía Hospitalaria, Tecnologías de la Información y la Comunicación, Calidad de vida, Educación inclusiva, SaludAbstract
The editorial of this monograph is dedicated to elucidating some relevant aspects of Hospital Pedagogy. In a special way, to relate the importance of ICT as resources that can facilitate the improvement of the quality of life of people who live with a disease, especially regarding their access to education, either from home or during hospitalization.
The articles in the monograph are briefly presented, structured in two blocks. The first block, of a more general nature, consists of three theoretical articles on different aspects of Hospital Pedagogy. In the second block, five articles are presented dedicated to experiences in the design of technological resources with different purposes such as raising awareness about certain diseases, educational care during the pandemic, and the design of repositories on dedicated resources, in one case, to the management of death in educational centers and, in another, to facilitate access to content resources to an Association in the field of Hospital Pedagogy.
Downloads
References
Alfaro Consuegra, A. (2021). Creación de material de sensibilización sobre las enfermedades raras (ER) dirigido a la comunidad docente. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2105
Araque Rangel, A. C. (2021). Producción de recursos auditivos en la enseñanza a estudiantes con discapacidad visual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2109
Erazo Pesántez, M. de los Ángeles. (2021). Revisión y análisis sobre el potencial pedagógico de las TIC en las aulas hospitalarias: Hacia la e-inclusión del alumnado hospitalizado . Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2179
García-Parra, M., & Pérez Sepulcre, M. (2021). Vínculos entre Ética, Tecnología Educativa y Pedagogía Hospitalaria: una revisión sistematizada de la literatura. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2121
Gómez García, L. (2021). Educar desde casa en tiempos de pandemia. Un reto tecnológico para el Equipo de Atención Educativa Hospitalaria y Domiciliaria de la Región de Murcia. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2119
Lizasoain, O. (2021). De qué hablamos cuando hablamos de pedagogía hospitalaria. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2143
Molina Garuz, M. C. (2020). Pedagogía Hospitalaria. Claves teóricas y enfoques para la práctica. Octaedro
Riera i Negre, L., & Ruiz Cayuela, J. D. (2021). Diseño de un repositorio digital para la gestión de la enfermedad grave y la muerte en pedagogía hospitalaria . Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2177
Tena Gil, V., & Salinas Ibáñez, J. M. (2021). Las TIC en las aulas hospitalarias. Diseño de un repositorio de contenidos web para la Asociación INeDITHOS. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77). https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2095
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)