Employing Webquest in a university course for early childhood teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.294Keywords:
webquest, teacher education, pre-primary educationAbstract
The integration process of ICT teaching and learning process is the context to be able learns WebQuest methodology in pre-primary education degree in teacher training process. In this work, we explain a research experience to WebQuest integration in teacher training process. We work with 183 students and they built 51 WebQuest. We analyze all products and his rating. We conclude the WebQuest is current and we indicate special characteristics to work in pre-primary classroom.
Downloads
References
ABBIT, J., & OPHUS, J. (2008). What we know about the Impacts of WebQuests: A review of research. AACE Journal, 16(4), 441-456.
AGUIAR PERERA, M. V., & CUESTA SUÁREZ, H. (2009). Importancia de trabajar las TIC en educación infantil a través de métodos como la WebQuest. Pixel-Bit, (34), 81–94.
ALLAN, J., & STREET, M. (2007). The quest for deeper learning: An investigation into the impact of a knowledge-pooling WebQuest in primary initial teacher training. British Journal of Educational Technology, 38(6), 1102–1112. doi:10.1111/j.1467-8535.2007.00697.x
DÍAZ MARTÍNEZ, J. (1998): El diario como instrumento de investigación de los procesos de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras, en La enseñanza del español como lengua extranjera: del pasado al futuro (Actas del VIII Congreso Internacional de ASELE) Ed. por Francisco Moreno, María Gil & Kira Alonso. Alcalá: Universidad de Alcalá de Henares. 271-280.
DODGE, B. (1995). Some Thoughts About WebQuest. Recuperado de: http://WebQuest.sdsu.edu/about_WebQuests.html
FLOREZ, V., EVA, R., GORDALIZA, R., & JOSE, A. (2012). Using WebQuests in initial teacher training. In Frunzeti, T and Jugureanu, R and Ciolan, L and Radu, C (Ed.), Leveraging Technology For Learning, Vol I (Pp. 371–376). Bd Nicolae Balcescu No 27-33, Bucharest, 00000, Romania: Editura Universitara. doi:10.5682/2066-026X-12-060
GARCÍA OCHOA, E. (2011). El castillo de la bruja Truja, una WebQuest para educación infantil y algo más. In Experiencias educativas en las aulas del siglo XXI (1st ed., pp. 25–28). Ariel.
GOIG MARTÍNEZ, R. M. (2010a). La WebQuest como recurso para adquirir la competencia digital en la etapa de Educación Infantil. La necesidad de formación del profesorado en las TIC. In Alfabetización mediática y culturas digitales (1st ed., pp. 40–0). Universidad de Sevilla.
GOIG MARTÍNEZ, R. M. (2010b). Opiniones y actitudes de las familias ante el uso de la WebQuest en la etapa de Educación Infantil. Revista DIM, (18), 10–0.
GOIG MARTÍNEZ, R. M. (2012). El uso de la WebQuest como recurso didáctico innovador en el 2º ciclo de Educación Infantil. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 7, págs. 73-89.
JIMÉNEZ RAYA, M. (1994). El papel del diario en el aprendizaje de lenguas extranjeras. RESLA. 10. 121-135.
MARTÍNEZ REDONDO, M. (2010). Las nuevas tecnologías en Educación Infantil. Una propuesta didáctica: WebQuest. Revista DIM, (17), 10–0.
PÉREZ-CÁCERES, SILVERIO, SALAS, ALFREDO CRISTÓBAL, VARGUEZ-FERNÁNDEZ, RAÚL, & MORALES-MENDOZA, EFRÉN. (2011). WebQuest, a Proposal for Training Instructors to support the Development of Competences in Engineering Students. Formación universitaria,4(3), 13-22.
VALVERDE BERROCOSO, J. (2008). WebQuest como estrategia metodológica en entornos virtuales de aprendizaje de Educación Superior: evaluación de una experiencia. In Experiencias docentes y TIC (1st ed., pp. 129–150). Universidad de Oviedo.
VERA MUÑOZ, M. I., & PÉREZ CASTELLÓ, T. D. (2009). La WebQuest como instrumento de aprendizaje de valores en el área de Ciencias Sociales de Infantil y Primaria. En Investigar desde un contexto educativo innovador (1st ed., pp. 439–450). Editorial Marfil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)