Modelos de interacción de los adolescentes en contextos presenciales y virtuales
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2011.35.414Keywords:
Comunicación presencial, Comunicación virtual, Interacción, Relaciones sociales, Adolescencia, Enseñanza secundariaAbstract
Nativos digitales, generación-red o cibergeneración. Cualquiera de estos términos hace referencia a una generación de personas que han crecido con las TIC como parte de su entorno natural y esta generación es la que ocupa nuestras aulas. Por otra parte, son nuestros hábitos de comunicación uno de los aspectos de nuestras vidas que más ha cambiado por la influencia de las TIC. En este contexto se sitúa el interés del proyecto CIPRECES financiado por el MEC: conocer los hábitos de comunicación social de los estudiantes de Enseñanza Secundaria. En el marco de este proyecto hemos de entender este artículo que presenta una parte del mismo, concretamente hemos intentado describir los intercambios comunicativos de los adolescentes utilizando que modelos de interacción a través del análisis de sociogramas que nos permiten además establecer comparaciones entre sus relaciones presenciales y sus relaciones en el espacio virtual.
Models of adolescent interaction in face and on-line environments
Abstract
Digital natives, net generation or cibergeneration. Each of these terms refers to people that have grown up with ICT as natural environment and actually they are the students in our classrooms. By other hand, the most important change in our lives caused by ICT is communication and social interaction. In this context we have to put our project CIPRECES founded by spanish Ministry of Education with the aim to know about social communication habits of secondary students. Inside this project we have developed some interaction models using sociograms that describe social relations between teenagers both in presencial and in virtual contexts. Finally these models are useful to compare these types of interactions: face to face and virtual.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)