Flipped classroom in english in primary education

Authors

  • Anunciación Nuñez Marín Universidad de Murcia
  • Isabel Gutiérrez Porlán Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.654

Keywords:

Flipped learning, blended learning, primary education, autonomous learning, EFL

Abstract

This paper presents the results of an educational innovation project, awarded by the Ministry of Education, Culture and Universities of Murcia, with code 0708. The objective of this work is the design, implementation and evaluation of an Flipped Learning experience in the area of English with Primary students from grade 4 to check if it is possible to increase the learning motivation of the students in the selected sample.

The evaluation and analysis of the experience has been framed in the case study methodology using as main techniques for gathering information questionnaire and observation record.

Then the most relevant data of experience and its results will be presented, thanks to which we could check that, in the case studied, Flipped Learning methodology has been very interesting and motivating, which also gave us information to continue this line of work in other subjects and with a greater number of students.

 

Funding

Consejería de Educación

Cultura y Universidades de la Región de Murcia

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Gutiérrez Porlán, Universidad de Murcia

Departamento de Didáctica y Organización Escolar

References

Adell, J. y Castañeda, L. (2010). Los entornos personales de aprendizaje (ples): Una nueva manera de entender el aprendizaje. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell&Casta%C3%B1eda_2010.pdf

Aguaded, I. y Cabero, J. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación didáctica con las tecnologías emergentes e interactivas. Recuperado de: http://tecnologiaedu.us.es/tecnoedu/images/stories/educar.pdf

Calvillo A. (2014) El modelo Flipped Learning aplicado a la materia de música en el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria: una investigación-acción para la mejora de la práctica docente y del rendimiento académico del alumnado. Tesis Doctoral. Universidad de Valladolid. Segovia. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?fichero=53363/

García, F. y Doménech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista electrónica de motivación y emoción. Recuperado de http://reme.uji.es/articulos/pa0001/texto.html

Gutiérrez, I; Sánchez, M.M. y Castañeda, L.(2013). Nuevos medios, procesos y materiales de trabajo en las aulas de educación infantil y primaria. En Martínez

Serrano, M. C.(2013). Buenas prácticas educativas en el uso de las TIC (pp: 75-106). Jaén: Joxman

Morrissey, J. (2007). El uso de TIC en la enseñanza y el aprendizaje. Cuestiones y desafíos. Magadán, C & Kelly, V.(Comp.) Las TIC: Del Aula a La Agenda Política, Pp-81-90) IIPEUNESCO, Sede Regional Buenos Aires: Unicef.

Rodríguez, D. y Valldeoriola, J. (s.f.). Metodología de la Investigación. UOC. Recuperado de http://zanadoria.com/syllabi/m1019/mat_cast-nodef/PID_00148556-1.pdf

Roig R. y Flores, C. (2014) Conocimiento tecnológico, pedagógico y disciplinario del profesorado: el caso de un centro educativo inteligente. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 47. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec47/n47_Roig-Flores.html

Sabariego, M. (2010). Etnografía y estudio de casos. En Santiago Nieto Martín Editor, Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa (pp. 425-445). Madrid. Dykinson.

Tourón, J.; Santiago, R. Y Díez, A. (2014) The Flipped Classroom: cómo convertir la escuela en un espacio de aprendizaje. Grupo Océano

Published

30-06-2016

How to Cite

Nuñez Marín, A., & Gutiérrez Porlán, I. (2016). Flipped classroom in english in primary education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (56), a339. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.654

Issue

Section

Journal articles