Educational models for information management in higher education: a content curation experiment as a methodological strategy in the university classroom
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2012.42.1Keywords:
Gestión de la información, Metodología aprendizaje/servicio, Curación de contenidos, Competencias informacionales y digitalesAbstract
This paper describes the educational experience of management information held in the course "Design of ICT Projects" of the degree of Primary School Teacher of the University of the Balearic Islands (UIB).
The purpose of the experiment is focused on the improvement of the management information in higher education. It is based on a content curation strategy directed to designing a provisional integration model of the Patterns of Personal Information Management in order to improve the informational and digital literacy.
Funding
Ministerio de Ciencia e Investigación
Downloads
References
AREA, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior?. Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 7, nº 2. UOC. Recuperado el 24/07/12 de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area
BADIA, A. (2006). Ayudar a aprender con tecnología en la educación superior. En BADIA, A. (coord.). Enseñanza y aprendizaje con TIC en la educación superior [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 3, nº 2. UOC. Recuperado el 24/07/12 de http://www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/badia.pdf
DE BENITO, B.; DARDER, A.; LIZANA; A.; MARÍN, V.; MORENO, J., & SALINAS, J. (en prensa). Agregación, filtrado y curación para la actualización docente. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación.
DIGITAL CURATION CENTRE (2010). What is digital curation? [artículo en línea]. DCC. Recuperado el 24/07/12 de http://www.dcc.ac.uk/digital-curation/what-digital-curation
FERRERO, S., & MARTÍNEZ, M.C. (2011). Formación del profesorado en TIC, en la zona de los Montes Orientales de Granada. Edutec-e, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 37. Recuperado el 25/10/12 de http://edutec.rediris.es/revelec2/revelec37/formacion_profesorado_tic_granada.html
FLORES ALARCIA, O. & DEL ARCO BRAVO, I. (2012). La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios. RUSC. Revista De Universidad Y Sociedad Del Conocimiento, 9(2). Recuperado el 31/07/12 de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n2-flores-arco
GALLARDO, A., TORRANDELL, I., & NEGRE, F. (2005). Estudio de modelos organizativos en la enseñanza universitaria mediante entornos virtuales. EDUTEC '05. Congreso Internacional sobre Formación del profesorado y Nuevas Tecnologías. Santo Domingo (República Dominicana).
HERNÁNDEZ, C. J. (2010). Un plan de formación en competencias de información a través de aulas virtuales: análisis de una experiencia con alumnado universitario. Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 7, nº 2. UOC. Recuperado el 24/07/12 de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-hernandez/v7n2-hernandez
HIGGINS, S. (2008). The DCC Curation Lifecycle Model. The International Journal of Digital Curation, 1(3). Digital Curation Centre, University of Bath. Recuperado el 30/07/12 de http://www.ijdc.net/index.php/ijdc/article/view/69
MOLINA, M.D., PÉREZ GARCÍA, A., & ANTIÑOLO, J.L. (2012). Las TIC en la formación inicial y en la formación permanente del profesorado de infantil y primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnoología Educativa, 41. Recuperado el 25/10/12 de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec41/TIC_formacion_inicial_permanente_profesorado_infantil_primaria.html
PUIG, J. M., & PALOS, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. Ciss Praxis.
REEVES, T. C. (2000). Enhancing the Worth of Instructional Technology Research through "Design Experiments" and Other Development Research Strategies. International Perspectives on Instructional Technology Research for the 21st Century Symposium. New Orleans, LA, USA.
SALINAS, J. (2008). Herramientas para la formación del profesorado. En: MARTÍNEZ, F. (coord.). Incorporación de las TIC en los programas académicos de las universidades estatales costarricenses, pp. 69-88. Murcia: Diego Marín.
SALINAS, J. (2004). Cambios metodológicos con las TIC. Estrategias didácticas y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Bordón 56, 3-4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)