Presentation of the special section: Flexible learning itineraries. Digital technologies for personalisation and educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4477Keywords:
Personalization of learning, personal learning environments, flexible learning itineraries, agencyAbstract
When it comes to cultivating personal skills related to autonomy, agency, and building and nurturing one's own personal learning environment, personalized learning offers a powerful methodological strategy for creating flexible learning pathways that involve both students and teachers.
This special section of the EDUTEC journal brings together eight contributions that address, from diverse and contextualized approaches, the design of flexible learning pathways in different educational modalities. The articles presented below explore teaching strategies, learning environments, and curricular proposals that respond to the contemporary challenges of inclusion, personalization, and educational equity. Through experiences developed in rural, urban, school, and university contexts, the academic community is offered a set of models, reflections, and educational evidence that can serve as a reference for the advancement and consolidation of transformative pedagogical practices.
Downloads
References
Bartolomé Pina, A. (2020). Cambiando el futuro: “blockchain” y Educación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 59, 241-258. https://doi.org/10.12795/pixelbit.82546
Bovill, C. (2020). Cocreation in learning and teaching: the case for a whole class approach in higher education. Higher Education, 79(6), 1023-1037. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00453-w
Cajavilca, katheryn, Cerrillo, R., y Perez-Hernandez, E. (2025). La alfabetización digital crítica como motor de la personalización del aprendizaje: un análisis de los porfolios de estudiantes universitarios . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (93), 123-144. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4049
Cameron, L.yTanti, M. (2011). Students as learning designers: Using social media to scaffold the experience. eLearning Papers, 27
Castro, E. (2025). Inclusive learning, agentic teaching: Preparing future teachers for transformative practice. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 9-32. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3901
Cuban, L. (2018). The Flight of a Butterfly or the Path of a Bullet? Using Technology to Transform Teaching and Learning. Harvard Education Press.
De-Benito, B., Darder, A. y Salinas, J. (2012). Los itinerarios de aprendizaje mediante mapas conceptuales como recursos para la representación del conocimiento. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.372
Gayosso, S., Servin, A., Zúñiga, M., y Benitez, F. (2025). AIDA-TIC: Propuesta metodológica para integrar tecnologías digitales en itinerarios flexibles e inclusivos en educación superior. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 103-122. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4063
Goodyear, P. (2015). Teaching as design. HERDSA Review of Higher Education, 2, 27-50.
Gros, B. (2019). La investigación sobre el diseño participativo de entornos digitales de aprendizaje. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle. net/2445/144898
Íñigo, V., Zafra, A., y Palacios, A. (2025). Análisis del paisaje de aprendizaje como herramienta para la formación de profesorado en entornos flexibles de enseñanza en línea. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 88-102. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4045
Jorajuria, I., Reza, R. A., Usart, M., y Pérez, L. A. (2025). Modelo de Rotación por Estaciones para la enseñanza de las ciencias: experiencias de intervención en el aula multinivel en España y México. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 51-70. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4031
Méndez, J., y Fajkišová, D. (2025). La inteligencia artificial como recurso inclusivo para la gamificación de la educación lectora y literaria. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 145-165. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4051
Palacios-Núñez, M. L., Mendoza-García, E. M., Narciso Zarate, J. W., & Deroncele-Acosta, A. (2025). ChatGPT in the Teaching of Academic Writing in Higher Education: Teachers' Perspectives on Its Uses, Challenges, and Future in Personalized Learning. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 33-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3995
Salazar, M. (2025). Tripulantes: una experiencia transmedia para personalizar el aprendizaje, fortalecer la agencia y promover la salud mental en contextos escolares rurales. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 71-87. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4053
Salinas, J. y De-Benito, B. (2020). Construcción de itinerarios personalizados de aprendizaje mediante métodos mixtos. Comunicar. 28 - 65, pp. 31 – 42 https://doi.org/10.3916/C65-2020-03
Salinas, J.; de-Benito, B.; Moreno, J. y Lizana, A. (2022): Nuevos diseños y formas organizativas flexibles en educación superior: construcción de itinerarios personales de aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63 65-91 https://doi.org/10.12795/pixelbit.91739
Torras, J. (2025). ¿Personalización o Programación? La falsa promesa de la IA en la educación, con Carlos Magro. Torras AI Podcast. https://www.torras.ai/es/blog/personalizacion-o-programacion-la-falsa-promesa-de-la-ia-en-la-educacion-con-carlos-magro
Varona Klioukina, S. y Engel, A. (2024). Prácticas de personalización del aprendizaje mediadas por las tecnologías digitales: una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (87), 236–250. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3019
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)