Diagnosis of needs and ict use for evaluation of physics learning at the university of informatics sciences
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.619Keywords:
ICT, learning evaluation, formative evaluation, teaching and learning process of PhysicsAbstract
This research paper aims at addressing a number of weaknesses that still prevail in the learning evaluation process of teaching physics in engineering careers, which hamper a great deal the formative nature of evaluation. Among these deficiencies, the little use of ICT to evaluate students' learning has had a high incidence.
These deficiencies were detected through a diagnosis, and its results proved the need to direct actions to solve the problems in the evaluation, due to its undeniable importance in the formation of the students. If these deficiencies are not taken into account, it would contradict the fact that students, as subjects of their own formation, should participate actively and consciously in the evaluation process.
It is expected that this analysis allows planning actions to ensure the training of teachers in the process of improving the evaluation of learning of their students.
Downloads
References
Alejo, J.A. (2006). Una Propuesta Didáctica para la Enseñanza-Aprendizaje en
Contextos de la disciplina Física General en las carreras de ingeniería.
Aplicación en la carrera de Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica.
Revista de Pedagogía Universitaria, 11(4).
Barreras, J. (2006): Estrategia pedagógica para el desarrollo de habilidades
investigativas en la Disciplina Física de Ciencias Técnicas. Revista
Universitaria, 4, 42-50
Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en
educación superior. Narcea Ediciones. Madrid.
Falcón. H. (2003.) Una concepción de profesionalización desde la disciplina
Física General en Ciencias Técnicas (Tesis doctoral inédita), CUJAE, la
Habana, Cuba,
Flores, O. y Del Arco, I. (2011): Los procesos de evaluación en asignaturas
presenciales, semipresenciales y no presenciales de la universidad de
Lleida. Opinión de profesorado y estudiantes.
González, M. (2012). La evaluación del aprendizaje: La evaluación formativa y la
evaluación por competencias. La Habana: Edición universitaria.
Margalef, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto
universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1,
(2).
Ortiz, R.A. (2002): Integración de las funciones del proceso formativo en el
diseño de la Física para Ingeniería Química. Tesis doctoral. Universidad de
Camagüey, Cuba.
Pérez, O.L. (2007). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior.
OFDP-RD, Capítulo Dominicano. Talleres de La Escalera.
Rodríguez, A.D y Llovera J.J. (2012). Solidez y significatividad en el aprendizaje
de la física experimental. XVI Convención científica de ingeniería y
arquitectura. La Habana. Cuba
Salinas, J. De Benito, B. y Pérez, A. (2008): Metodologías centradas en el
alumno para el aprendizaje en red. Editorial Síntesis. Madrid.
Tejada, I. (2011): Evaluación de competencias profesionales en estudiantes de
ingeniería de sistemas de información asistida por las tecnologías de la
información y la comunicación. Revista de pedagogía Universitaria. La
Habana
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)