Diagnosis of needs and ict use for evaluation of physics learning at the university of informatics sciences

Authors

  • Aymee Hernández Calzada Universidad de las Ciencias Informáticas
  • Yanet Casado Maceo Universidad de las Ciencias Informáticas
  • Francisca Negre Bennasar UIB

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.619

Keywords:

ICT, learning evaluation, formative evaluation, teaching and learning process of Physics

Abstract

This research paper aims at addressing a number of weaknesses that still prevail in the learning evaluation process of teaching physics in engineering careers, which hamper a great deal the formative nature of evaluation. Among these deficiencies, the little use of ICT to evaluate students' learning has had a high incidence.

These deficiencies were detected through a diagnosis, and its results proved the need to direct actions to solve the problems in the evaluation, due to its undeniable importance in the formation of the students. If these deficiencies are not taken into account, it would contradict the fact that students, as subjects of their own formation, should participate actively and consciously in the evaluation process.

It is expected that this analysis allows planning actions to ensure the training of teachers in the process of improving the evaluation of learning of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aymee Hernández Calzada, Universidad de las Ciencias Informáticas

Departamento de Ciencias Básicas

References

Alejo, J.A. (2006). Una Propuesta Didáctica para la Enseñanza-Aprendizaje en

Contextos de la disciplina Física General en las carreras de ingeniería.

Aplicación en la carrera de Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica.

Revista de Pedagogía Universitaria, 11(4).

Barreras, J. (2006): Estrategia pedagógica para el desarrollo de habilidades

investigativas en la Disciplina Física de Ciencias Técnicas. Revista

Universitaria, 4, 42-50

Brown, S. y Pickford, R. (2013). Evaluación de habilidades y competencias en

educación superior. Narcea Ediciones. Madrid.

Falcón. H. (2003.) Una concepción de profesionalización desde la disciplina

Física General en Ciencias Técnicas (Tesis doctoral inédita), CUJAE, la

Habana, Cuba,

Flores, O. y Del Arco, I. (2011): Los procesos de evaluación en asignaturas

presenciales, semipresenciales y no presenciales de la universidad de

Lleida. Opinión de profesorado y estudiantes.

González, M. (2012). La evaluación del aprendizaje: La evaluación formativa y la

evaluación por competencias. La Habana: Edición universitaria.

Margalef, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto

universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1,

(2).

Ortiz, R.A. (2002): Integración de las funciones del proceso formativo en el

diseño de la Física para Ingeniería Química. Tesis doctoral. Universidad de

Camagüey, Cuba.

Pérez, O.L. (2007). La evaluación del aprendizaje en la Educación Superior.

OFDP-RD, Capítulo Dominicano. Talleres de La Escalera.

Rodríguez, A.D y Llovera J.J. (2012). Solidez y significatividad en el aprendizaje

de la física experimental. XVI Convención científica de ingeniería y

arquitectura. La Habana. Cuba

Salinas, J. De Benito, B. y Pérez, A. (2008): Metodologías centradas en el

alumno para el aprendizaje en red. Editorial Síntesis. Madrid.

Tejada, I. (2011): Evaluación de competencias profesionales en estudiantes de

ingeniería de sistemas de información asistida por las tecnologías de la

información y la comunicación. Revista de pedagogía Universitaria. La

Habana

Published

30-03-2016

How to Cite

Hernández Calzada, A., Casado Maceo, Y., & Negre Bennasar, F. (2016). Diagnosis of needs and ict use for evaluation of physics learning at the university of informatics sciences. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (55), a326. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.619

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)