Special Issue Editorial: Flexible education in the age of open knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2519

Keywords:

flexible learning, situated learning, flexible design, instructional design, personal learning environments, flexible learning paths

Abstract

The 21st century skills have given flexible education an important position in educational and personal environments. Flexible learning has become a trend since it promotes school autonomy, the student's active role, respect for diversity, active methodologies, interaction, connectivity and meaningful learning; aspects expressed as needs and interests by society.

The term flexibility is found, more and more frequently, related to higher education and as a response that educational institutions promote in order to attend their demands, specifically to the pressure exerted by ICTs seen as systems that distribute learning. Flexible education refers to learning situations in which the student controls in some way any of the different didactic variables (frequency, time, duration, learning modes, content, skills, abilities).

This issue of Edutec journal pretends to be contributing to the academic community with the compilation and dissemination of research and experiences related to models, curricular design, learning environments, new methodologies, tools and technological resources; as well as other lines of work that serve to consolidate and develop flexible education.

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Author Biographies

Olga Lucía Agudelo Velásquez, Universitat de les Illes Balears (España)

Maestra de educación básica, con formación doctoral en Tecnología Educativa, Educación Virtual y Gestión del Conocimiento y dos maestrías en educación y tecnología. Cuenta con más de 32 años de experiencia en el campo de la pedagogía y 25 años en formación de docentes. Dentro de su producción bibliográfica se cuenta con la dirección de proyectos de investigación en la línea de apropiación de TIC, dirección y evaluación de tesis de maestría y de doctorado, artículos y ponencias en eventos científicos con reconocimiento nacional e internacional. Miembro activo de redes de investigación educativa como EDUTEC y RILPE. Actualmente se encuentra categorizada como Investigadora Junior en el registro de MINCIENCIAS- Colombia.

Sus intereses de investigación incluyen el e-learning, itinerarios flexibles de aprendizaje con mapas conceptuales, el diseño curricular, entornos virtuales de aprendizaje.

Jesús Salinas, University of the Balearic Islands (Spain)

Investigador principal del Grupo de Tecnología Educativa y Catedrático en el Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación de la Universitat de les Illes Balears. Ha dirigido diferentes proyectos de I+D sobre tecnologías digitales, educación superior y entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje a nivel nacional, europeo e internacional. Ha coordinado proyectos y redes de Cooperación Interuniversitaria y de Investigación Científica con diferentes países.

Es director de Edutec-e. Revista electrónica de tecnología educativa. Evaluador científico en diferentes agencias españolas y latinoamericanas. Revisor en revistas, especialmente, de Tecnología Educativa. Sus intereses de investigación incluyen el e-learning, la educación flexible itinerarios flexibles de aprendizaje con mapas conceptuales, aprendizaje autorregulado, diseño de e-learning, entornos personales de aprendizaje.

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*Artículos que forman parte del número especial.

Published

29-03-2022

How to Cite

Agudelo Velásquez, O. L., & Salinas, J. (2022). Special Issue Editorial: Flexible education in the age of open knowledge . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 1–8. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2519

Issue

Section

Special Issue: Flexible education in the age of open knowledge