Organizational and technical issues for the integration of tablets in elementary and secondary schools of Catalonia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.656

Keywords:

tablets, education, ITC

Abstract

The investigation aims to describe the organizational and technical issues to integrate tablets in elementary and secondary schools in Catalonia. It is a qualitative and microethnographic study, in which 15 interviews are carried out to directors, ICT coordinators and families of the 5 participating centres. The results show that the schools consider the experience with ICT, teacher training, connectivity infrastructure, maintenance, organization for the distribution and information for families. The differences and similarities in the incorporation reside between the 1x1 model and the distribution models in which the devices are owned by the centre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Fernández-Rodrigo, Universitat de Lleida

Departamento de pedagogía y psicología

Xavier Carrera Farran, Universitat de Lleida

Departamento de pedagogía y psicología

References

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. 2ª ed. Editorial Muralla, S.A. ISBN: 978-84-7133-748-1. Depósito Legal: M-43.073-2009

Camarda, P. (2012) Manual general introductorio. Aulas digitales móviles. Paula Camarda y Viviana Minzi: Con la colaboración de María Gabriela Madeo [et. al]. Primaria digital. 1ª edición. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. ISBN 978-950-00-0949-2. Recuperado de: http://primariadigital.educ.ar/contenidos/biblioteca/colecciones/Documentos_TICP/manual_primaria_digital_aulas_digitales_moviles.pdf

Canales Cerón, M. (2006). Metodologías de Investigación Social. 1ª Edición. Santiago, Chile: Lom Ediciones. ISBN: 956-282-840-9

Carneiro, R., Toscano, J.C. y Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. La educación que queremos para la generación de los Bicentenarios. Metas educativas 2021. Recuperado de: http://www.oei.es/metas2021/LASTIC2.pdf

Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu (2010). El projecte eduCAT 1x1. Informe d'avaluació. Una aproximació en la perspectiva de les directores i directors de centres participants (curs 2009 – 2010). Barcelona. Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. Recuperat de: http://csda.gencat.cat/web/.content/home/consell_superior_d_avalua/pdf_i_altres/static_file/eduCAT1x1.pdf

Consorci d'Educació de Barcelona (2013). L'ús de les TIC als centres EduCAT 1x1 de la ciutat de Barcelona. Generalitat de Catalunya. Ajuntament de Barcelona. Recuperat de: http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/00_tecnologia_educativa/informe_us_tic_centres_1x1.pdf

European Schoolnet (2013). Introducción de las tabletas en los centros educativos: Evaluación del proyecto piloto para tabletas de Acer y European Schoolnet. Recuperado de: http://recursostic.educacion.es/eda/web/tabletas/documentos/TabletEvaluation_exec-summ_ES.pdf

Fornell, R. (2010) El Pla TAC de centre. – (Col•lecció TAC; 1). Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. ISBN: 9788439381259. Recuperat de: http://www.bcn.cat/imeb/pec/forum_exit/Pla_Tac_de_centre.pdf

Lugo, M. T. y Kelly, V. (2011). El modelo 1 a 1: un compromiso por la calidad y la igualdad educativas. La gestión de las TIC en la escuela de secundaria: nuevos formatos institucionales. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de: http://observatorio.relpe.org/wp-content/uploads/2012/02/lugokelly_compromisocalidaded_conectar.pdf

Marquès, P. (2013) Las tabletas digitales en las aulas de clase: 4 modelos tecnológicos para facilitar su utilización [web]. Red Social DIM. Portal de las tabletas digitales y los libros de texto digitales. Recuperado de: http://peremarques.net/tabletasaulas.htm

MWCB (2013). El manual de l'Expert mSchools. Recuperado de: http://experts.mobileworldcapital.com/files/experts-mschools-intro.pdf

Reeves, T. C. (2006) Design research from the technology perspective. In J. Van Den Akker, K. Gravemeijer, S. Mckinney & N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 86-109). London: Routledge.

Sigalés, C., Mominó, J.M., Meneses, J. y Badia, A. (2008). La integración de internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Informe de investigación. UOC. Fundación Telefónica. Recuperado de: http://www.uoc.edu/in3/integracion_internet_educacion_escolar/esp/pdf/informe_escuelas.pdf

Spradley, J.P. (1980). Participant Observation. United States of America: Holt, Rinehart and Winston.

UNESCO (2012). Activando el aprendizaje móvil. Temas globales [pdf]. Políticas. Serie de documentos de trabajo de la UNESCO sobre el aprendizaje móvil. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Francia. ISSN: 2305-8617

Vacchieri, A. (2013). El estado del arte sobre la gestión de las políticas de integración de computadoras y dispositivos móviles en los sistemas educativos. Programa TIC y educación básica. Unicef. Impreso en Argentina. ISBN: 978-92-806-4702-0.

Published

31-12-2016

How to Cite

Fernández-Rodrigo, L., & Carrera Farran, X. (2016). Organizational and technical issues for the integration of tablets in elementary and secondary schools of Catalonia. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (58), a347. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.656

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)