Development of the technological appropriation through Open Educational Resources for learning in rural elementary education

Authors

  • Sandra Milena Lizarazo Gómez Colegio San José de Motoso Sede C.
  • Leonardo David Glasserman Morales Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora.
  • María Soledad Ramírez Montoya Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.51.237

Keywords:

technological appropriation, open educational resources, educational innovation, primary education, rural contexts

Abstract

This research study had the objective to analyze the development of technological appropriation in elementary students belonging to a rural context, within an environment that integrated open educational resources in the area of basic mathematical operations (addition, subtraction, multiplication and division), problem solving, reading and writing numbers. The study was developed in order to contribute to the innovation in learning environments in elementary education in rural contexts. The research question was: How technological appropriation takes place in rural primary students working with Open Educational Resources? A qualitative methodology was followed by a focus on multiple instrumental study cases (three cases of primary education in Colombia). The data were analyzed using the observation log, questionnaire, diary of the researcher and analysis of student work. The results show that technological appropriation is reached according to the steps of familiarization, utilization, integration, reorientation and developments that allow resources to be used properly.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Milena Lizarazo Gómez, Colegio San José de Motoso Sede C.

Docente de Educación Básica Primaria

Leonardo David Glasserman Morales, Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora.

Profesor investigador

María Soledad Ramírez Montoya, Tecnológico de Monterrey

Profesora investigadora titular

References

Andión, M. (2010). Equidad tecnológica en la educación básica: Criterios y recomendaciones para la apropiación de las TIC en las escuelas públicas. Reencuentro, 59, 24 -32.

Belleï, C. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: hacia la educación de calidad para todos al 2015. Santiago de Chile, Chile: Imbunche Ltda.

Bridges. Org. (2004). Additional reading: Real Access / Real Impact Framework for ICT in development. Disponible en: http://old.apc.org/english/capacity/policy/mmtk_realaccess_additional_reading.doc

Clements, K.I. y Pawlowski, J.M. (2011). User-oriented quality for OER: understanding teachers' views on re-use, quality, and trust. Blackwell Publishing, 28, 4-14. Doi: 10.1111/j.1365-2729.2011.00450.x

Colás, P. y Jiménez, R. (2008). Evaluación del impacto de la formación (online) en TIC en el profesorado. Una perspectiva sociocultural. Revista de Educación, 346, 187-215.

Cobo, R. C. (2007, diciembre). Aprendizaje adaptable y apropiación tecnológica: reflexiones prospectivas. Documento presentado en el Tercer encuentro de Auto estudios de las Universidades Públicas Mexicanas. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, México

Echeverría, J. (2008). Apropiación Social de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, 10(4), 171 – 182.

Espuny, C., Gisbert, M. y Corduras, J. (2010). La dinamización de las TIC en las escuelas. EDUTEC, 32, 1-16. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec32/articulos_n32_pdf/Edutec-e_n32_Espuny_Gisbert_Coiduras.pdf

Gunn, C., Woodgate, S y O'Grady, W. (2005). Repurposing learning objects: a sustainable alternative. (ERIC Document Reproduction Service No. EJ820159). Disponible en: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ820159.pdf

Hooper, S. y Rieber, L. P. (1995). Teaching with technology. En A. C. Ornstein (Ed.), Teaching: Theory into practice, (pp. 154-170). Needham Heights, Massachusetts, Estados Unidos: Allyn and Bacon.

López, J.E. y Manzano, B. (2013). Escuela TIC 2.0: Aprendizaje del alumnado de primaria en contextos educativos y socio familiares. EDUTEC, 46, 1-12. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec46/pdf/Edutec-e_n46-Exposito-Manzano.pdf

McAndrew, P. (2011). Inspiring creativity in organizations, teachers and learners through open educational resources. Disponible en: http://www.eurodl.org/materials/special/2011/McAndrew.pdf

Merriam, S. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. USA: Jossey-Bass.

Mueller, J. (2009). Computer Integration in Elementary and Secondary Schools: Variables Influencing Educators. (Disertación doctoral, Universidad Wilfrid Laurier).

Muñoz, M. A. y Sanhueza, J. A. (2006). Características de la integración curricular de la informática educativa en el currículo del aula multigrado. Revista Iberoamericana de Educación, 1-13.

Overdijk, M. y Diggelen, V. D. (2006, octubre). Technology appropriation in face-to-face collaborative learning. Documento presentado en la First European Conference on Technology Enhanced Learning, Creta, Grecia.

Ramírez, M.S. (2012). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores. Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.

Ramírez, M.S. (2013). Investigación con estudio de casos. [Video]. Disponible en el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, en el sitio web: http://apps05.ruv.itesm.mx/portal/uvtv/video/video.jsp?folio=5014

Ramírez, M. S. y Burgos, J. V. (2011). Transformando Ambientes de Aprendizaje en la Educación Básica con Recursos Educativos Abiertos. Monterrey, México: Lulú.

Sánchez, M. C. (2008). Integrando las tecnologías de la información y comunicaciones al proceso de enseñanza-aprendizaje. Reencuentro, 51, 98-110.

Stake, R. (2007). Investigación con estudios de casos (4ta. ed.). Madrid, España: Morata

UNESCO (2002, Julio). Forum on the impact of open courseware for higher education in developing countries: final report. Ponencia presentada en el foro de la UNESCO, Paris, Francia.

Wiley, D. (2007). On the Sustainability of Open Educational Resource Initiatives in Higher Education. Paper commissioned by the OECD's Centre for Educational Research and Innovation (CERI) for the project on Open Educational Resources, 1-21. Disponible en: http://www.oecd.org/edu/ceri/38645447.pdf

Wilson, T. (2008). New Ways of Mediating Learning: Investigating the implications of adopting open educational resources for tertiary education at an institution in the United Kingdom as compared to one in South Africa. International Review of Research in Open and Distance Learning, 9(1), 1-19.

Yáñez, M. P., Ramírez, M. S. y Glasserman, L. D. (2014). Apropiación tecnológica en ambientes enriquecidos con tecnología en nivel preescolar. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 49. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec49

Yin, R. K. (2006). Case Study Methods. En J.L. Green, G. Camilli, P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research (pp. 111-122). Estados Unidos: Routledge. Recuperado de: http://www.cosmoscorp.com/Docs/AERAdraft.pdf

Zermeño, A. I., Rocha, M. A., Aguirre, E. L., Muñoz, F. J., Rocha, M. A. (2007). Una experiencia de intervención comunitaria para el empoderamiento social a través de la apropiación de las tecnologías de información y comunicación. En González, R. y Barrón, M. (Coords.), Experiencias de desarrollo rural. Dos visiones de vinculación universitaria: Colima y Iowa, (pp. 233). Iowa, Estados Unidos: Iowa State University.

Published

30-03-2015

How to Cite

Lizarazo Gómez, S. M., Glasserman Morales, L. D., & Ramírez Montoya, M. S. (2015). Development of the technological appropriation through Open Educational Resources for learning in rural elementary education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (51), a297. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.51.237

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)