Technological appropriation with interactive whiteboard and digital tablets in basic education teachers

Authors

  • Judith Verónica Escobar Garfias Instituto Godwin México
  • Leonardo David Glasserman Morales Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora
  • María Soledad Ramírez Montoya Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.282

Keywords:

technological appropriation, digital tablets, interactive whiteboard

Abstract

The processes of technological appropriation of primary teachers are presented as interesting strategies for integrating technology in the classroom. The research question was as follows: How technological appropriation of 1st. and 3rd primary teachers is developed by using teaching strategies related to technological devices such as the interactive whiteboard and digital tablets to reinforce math concepts? A qualitative methodology was followed with a case study approach; collection techniques included interview data, analysis of significant documents, exercises and observation formats, where the validity of the information is assured by triangulation of instruments. The results showed findings in the levels of access and adoption in the use of interactive whiteboard and digital tablets. Also, it was found that the level of technological appropriation was not developed, where the time factor could have had an influence on the results.

 

Funding

Tecnológico de Monterrey

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Judith Verónica Escobar Garfias, Instituto Godwin México

Responsable de Tecnología

Leonardo David Glasserman Morales, Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa del Estado de Sonora

Profesor investigador de la División de Gestión e Innovación

María Soledad Ramírez Montoya, Tecnológico de Monterrey

Profesora investigadora titular en la Escuela Nacional de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales

References

Basilotta, V. y Herrada, G. (2013). Aprendizaje a través de proyectos colaborativos con TIC. Análisis de dos experiencias en el contexto educativo. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 44. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec44/aprendizaje_proyectos_colaborativos_TIC_experiencias.html

Carrejo, D. y Robertson, W. (2011).Integrating Mathematical Modeling for Undergraduate Pre-Service Science Education Learning and Instruction in Middle School Classrooms.US-China Education Review, 8(4), 499-509.

Carroll, J., Howard, S., Peck, J. y Murphy, J. (2003). From Adoption to Use: the process of appropriating a mobile phone. Australasian Journal of Information Systems, 10(2), 38-48. doi:10.3127/ajis.v10i2.151.

Celaya, R., Lozano, F., y Ramírez, M. S. (2010). Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(45), 487-513.

Centro para la Tecnología en el Aprendizaje (2007). Prepared for Texas Instruments by the Center for Technology in Learning, SRI International.

Cobo, R. C. (2005). Organización de la información y su impacto en la usabilidad de las tecnologías informativas [Tesis de doctorado no publicada]. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.

Cobo, R. C. (2007, diciembre). Aprendizaje adaptable y Apropiación tecnológica: Reflexiones prospectivas. Ponencia presentada en el 3er encuentro de Autoestudio de las Universidades Públicas Mexicanas "La Universidad en México en el año 2030: imaginando futuros". Ciudad Universitaria, México. Recuperado de http://www.laisumedu.org/DESIN_Ibarra/autoestudio3/ponencias/ponencia33.pdf

Crompton, H. (2011). Mathematics in the Age of Technology: There Is a Place for Technology in the Mathematics Classroom. Journal of the Research Center for Educational Technology (RCET), 7(1), 54-66.

De la Garza, R.C., Alvarado, C., Glasserman, L.D. y Ballesteros, M.A. (2014). Recursos educativos abiertos (REA) en el nivel medio superior: ¿mejoran el aprendizaje? Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec48/n48_Garza_Alvarado_Glasserman_Ballesteros.html

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Distrito Federal, México: McGraw-Hill.

Glasserman, L. D. (2013). Aprendizaje activo en ambientes enriquecidos con tecnología. (Disertación doctoral). Tecnológico de Monterrey. Monterrey, Nuevo León, México. Disponible en formato abierto en: http://catedra.ruv.itesm.mx/handle/987654321/743

Gómez, M. G. y Alemán, L. (2011). Administración de proyectos basados en tecnología [eBook]. Monterrey, Nuevo León, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.

González, J.C. (2008). TIC y la transformación de la práctica educativa en el contexto de las sociedades del conocimiento. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5(2), 1-8.

Guzman, M. A. y Nussbaum, M. (2009).Teaching Competencies for Technology Integration in the Classroom. Journal of Computer Assisted Learning, 25, 453-469.

Huang, T.H., Liu, Y.C. y Chang, H.C. (2012). Learning Achievement in Solving Word-Based Mathematical Questions through a Computer-Assisted Learning System. Educational Technology & Society, 15(1), 248–259.

Merriam, S. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, California, EstadosUnidos: Jossey-Bass.

Mistretta, R. M. (2005). Integrating technology into the mathematics classroom: the role of teacher preparation programs. The Mathematics Educator, 15(1), 18–24.

Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523.

Ramírez, M. S. (2009). Recursos tecnológicos para el aprendizaje móvil (mlearning) y su relación con los ambientes de educación a distancia: implementaciones e investigaciones. Revista de investigación educativa, 12 (2), 57-82.

Rossman, G. y Marshall, C. (2010). Designing qualitive research. EUA: Congress cataloging-in-Publication Data.

Segovia, B., Mérida, R., González, E. y Olivares, M.A. (2013). Choque cultural en las aulas: profesores analógicos vs alumnado digital. El caso de Ana. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 43. Disponible en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec43/choque_cultural_aulas_profesores_analogicos_alumnado_digital.html

Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. California, Estados Unidos: Sage.

Yin, R. K. (2006). Case Study Methods. En J.L. Green, G. Camilli, P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research. Estados Unidos: Routledge.

Yushau, B., Mji, A. y Wessels, D. (2005). The role of technology in fostering creativity in the teaching and learning of mathematics. Pythagoras (62), 12-22.

Published

30-09-2015

How to Cite

Escobar Garfias, J. V., Glasserman Morales, L. D., & Ramírez Montoya, M. S. (2015). Technological appropriation with interactive whiteboard and digital tablets in basic education teachers. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (53), a312. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.282

Most read articles by the same author(s)